جایزه آزادی مطبوعات آرژانتین در دستان هوگو چاوز
(Iranian Forum) تالار ایرانی
تاریخ و فرهنگ و هرچیزی که شما دوستش دارید ------- History and culture, and whatever you love you
... . ...

روز سه شنبه جایزه مهم آزادی مطبوعات کشور آرژانتین به هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا اعطا شد. این جایزه در شرایطی به آقای چاوز اعطا می‌شود که وی یکی از مخالفان سرسخت آزادی مطبوعات در داخل کشور و در سطح جهان است.


به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان جایزه مهم آزادی مطبوعات آرژانتین که به نام «رودلفو والش» نامگذاری شده است از سوی دانشگاه ملی این کشور و به خاطر«تعهد بی‌دریغ و مسلم آقای چاوز به حمایت از آزادی مردم» به وی اعطا شد.

هوگو چاوز در طی یک سخنرانی دو ساعته به هنگام دریافت این جایزه و خطاب به دانشجویان و کادرعلمی این دانشگاه، رسانه‌های بزرگ و بین‌المللی را به «فریبکاری و مهندسی افکار عمومی» متهم کرده و گفت: «اکنون در ونزوئلا بیش از هر مقطع دیگری در تاریخ، آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان وجود دارد.»

جایزه رودلفو والش، به شخصیت‌هایی که در گسترش و دفاع از آزادی بیان نقش مهمی ایفا می‌کنند اعطا می‌شود. رودلفو والش روزنامه‌نگار سرشناس و برجسته آرژانتینی بود که در سال ۱۹۷۷ در دوران حکومت نظامیان دست راستی به قتل رسید. وی در عین حال یکی از بنیانگذاران خبرگزاری دولتی کوبا به نام «پرنسا لاتینا» بود.

این جایزه در موارد گذشته به تعدادی از روزنامه‌نگاران آرژانتینی و کشورهای آمریکای لاتین اهدا شده اما یکی از برندگان آن نیز «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی و یکی از متحدان نزدیک هوگو چاوز بوده است.

سی.ان.ان یادآوری می‌کند که حکومت هوگو چاوز با تکیه بر درآمدهای نفتی کشور در سال ۲۰۰۵ شبکه تلویزیونی «تله سور» را راه‌اندازی کرد که اخبار و تحولات کشورهای آمریکای جنوبی و سراسر جهان را پوشش می‌دهد.

این شبکه تلویزیونی به رقیبی سرسخت برای رسانه‌های آزاد و خصوصی در ونزوئلا بدل شده است. به عنوان مثال رسانه‌های غیردولتی ونزوئلا حق نداشتند مراسم اعطای این جایزه در روز سه‌شنبه را مخابره کنند و برای اخبار خود مجبور بودند از مطالب و فیلم‌های شبکه «تله سور» استفاده کنند.

گروهی از سیاستمداران و دست‌اندرکاران رسانه‌های آرژانتینی اعطای این جایزه به هوگو چاوز را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنها می‌گویند حکومت چاوز مخالفان خود را سرکوب کرده و همواره کوشیده است تا صدای مخالفان را در ونزوئلا خفه کند.

خورخه ماکری از اعضای پارلمان آرژانتین به سی.ان.ان گفت: «چاوز بیش از ۳۰ ایستگاه رادیویی و شش کانال تلویزیونی را که نسبت به دولت موضع انتقادی داشتند تعطیل کرده است. به اعتقاد من دادن این جایزه به چاوز بی‌احترامی به کسانی است که در گذشته به خاطر دفاع از آزادی این جایزه را دریافت کرده‌اند.»

سی.ان.ان می‌افزاید که در خود آرژانتین نیز مناسبات دولت با رسانه‌های منتقد و مخالف بسیار تیره است. دو روز قبل از اعطای این جایزه به هوگو چاوز یک گروه معترض از حمل و توزیع نسخه‌های دو روزنامه پرتیراژ آرژانتین، «کلارین» و «لاناسیون» جلوگیری کردند.

این حادثه مشاجره بین دولت کریستینا فرناندز دی کوشنر و رسانه‌های آرژانتین را تشدید کرده است. سیاستمداران مخالف و رسانه‌های منتقد مدعی‌اند که این اقدام برای جلوگیری از توزیع روزنامه‌ها توسط دولت سازماندهی شده است.

قبل از برگزاری مراسم اعطای جایزه آزادی مطبوعات به هوگو چاوز، رهبران دو کشور در کاخ ریاست جمهوری در شهر بوینس آیرس دیدار کرده و مجموعه‌ای از قراردادهای اقتصادی را امضا کردند. خانم فرناندز رئیس‌جمهور آرژانتین در مراسم اعطای جایزه به هوگو چاوز شرکت نداشت.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 13 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط یک ایرانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
................... <

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جست و جوی گوگل PageRank ..................
امکانات جانبی
...................................................... .........................................................
پرديس باكس