زندگینامه بزرگان دنیا
(Iranian Forum) تالار ایرانی
تاریخ و فرهنگ و هرچیزی که شما دوستش دارید ------- History and culture, and whatever you love you
... . ...

 

   جان دالتن
فيزيكدان ـ هواشناس و شيمي‌دان انگليسي در سال 1766 در خانوده‌اي تهيدست به دنيا آمد. پدرش بافنده بود و توانايي مالي فرستادن فرزندش به مدرسه و دانشگاه را نداشت. دالتن از كودكي كار مي‌كرد تا بتواند مخارج تحصيل خود را فراهم كند در اين دوران بود كه استعداد فراوان در يادگيري رياضيات از خود نشان داد.
با  اين وجود بيشتر وقت خود را صرف مشاهده و يادداشت‌برداري از تغييرات جوي مي‌نمود. در 15 سالگي به عنوان كارگر ساده در مدرسه‌اي استخدام شد. آن مدرسه كتابخانه‌اي خوب و تجهيزاتي كامل داشت پس تا 26 سالگي در آنجا ماند و رياضيات، هواشناسي و گياه‌شناسي را آموخت.
در 28 سالگي به عضويت انجمن ادبي و فلسفي منچستر پذيرفته شد و 6 سال بعد رياست آنجا را  به همراه كتابخانه‌اي بسيار بزرگ، امكان انتشار آثار و خانه‌اي براي تجهيزات و آزمايشات به وي سپردند.
مقالات استادانه‌اي درباره‌ي هواشناسي و بخار آب منتشر كرد كه مورد استقبال بسيار قرار گرفتند. براي مواد، فرمول شيمايي وضع كرد و با واحد فرض كردن جرم اتمي هيدروژن جرم اتمي عناصر را محاسبه نمود. نخستين كسي بود كه محاسبات رياضي را در علم شيمي وارد كرد و اتم را كروي شكل تصور نمود. همچنين وجود الكتريسيته در  اجسام را ثابت كرد. در سال 1808 نظريه‌ي اتمي معروف خود را ارائه داد در 60 سالگي مدال سلطنتي را به او اعطا كردند.
دالتن نوعي بيماري به نام كورنگي يا دا لتونيم را كه نيز به آن دچار بو د كشف كرد. سرانجام اين محقق و نظريه‌پرداز بزرگ در 1844 درگذشت.

 

دانيل كابريل ارنهايت

 
اين فيزيكدان بزرگ آلماني الاصل به سال 1686 در لهستان ديده به جهان گشود. در جواني به دستور پدر به هلند رفت تا اصول تجارت را فراگيرد. اما پس از ده سال بازگشت و به ساخت و طراحي وسايل و ادوات آزمايشگاهي و علمي مشغول شد.
اندازه‌گيري و دقت در چگونگي انقباض و انبساط و واكنش مواد در برابر محيط بزرگترين دل‌مشغولي او بود.
او با آزمايش‌هاي مكرر واكنش جيوه و الكل در برابر حرارت و سرما را بررسي و ثبت كرد و وسيله‌اي ساخت كه با آن مي‌توانست نقطه‌ي جوش و انجماد آب را مشخص سازد. با كاملتر نمودن اين دماسنج موفق شد حرارت عادي بدن انسان را اندازه‌گيري كند. به پاس تلاش و پژوهش‌هايش واحد دما را به نام او نامگذاري كردند.
سرانجام فار نهايت در سال 1736 در  شهر لاهه‌‌ي كشور هلند ديده از جهان فرو بست.


 
   جان هاوارد نورترپ
در پنجم جولاي 1891 اين دانشمند زيست‌شيمي آمريكائي در يونكرز نيويورك چشم به جهان گشود.
او دانشگاه كلمبيا را به عنوان يكي از بزرگترين مراكز آموزشي و مطالعات زيادي در فسفرها داشت كه به دليل تحقيقاتش در اين زمينه به درجه دكترا نائل آمد.
وي نخستين كسي است كه آنزيمهاي يپسين و ريپسين را به صورت متبلور استخراج كرد.
به مناسبت تحقيقاتش در آنزيمه و ويروسها، با و.م سنتلي و ج.ب. جايزه‌ي نوبل 1946 شيمي را مشتركاً دريافت كردند.


 
   تامس هنري هاكسلي
هنري هاكسلي در 4 مي 1825 به دنيا آمد و تحصيلاتش را در رشته زيست‌شناسي ادامه داد اما بعد از مدت زماني اين زيست‌شناس و مربي انگليسي.
از پژوهشهاي زيست‌شناسي خود دست كشيد و ناشر با نفوذ افكار علمي در ميان مردم شد، و از نمايندگان برجستة معتقد به نظريات داروين در انگلستان بود.
وي كه از لاادريه بود، در هر چيز كه بلاواسطه قابل تجزيه و تحليل منطقي و اثبات علمي نبود شك داشت. حقيقت را كمال مطلوب مي‌دانست، و ازفزار آن كه روش علمي است، و از حاصل آن كه نظريه تكامل انسان است، بسيار سخن مي‌گفت و چيز مي‌نوشت.
اصول اخلاقي بشري را در خارج چشم‌انداز فرايندهاي مادي تكامل قرار مي‌داد. معتقد بود كه تمدن نتيجه اعتراض بشر به طبيعت است، و پيشرفت انسان از طريق كنترولي كه بر تكامل مي‌كند حاصل ميشود. خدمات عمومي متعدد داشت و در 10 كميسيون سلطنتي (1862ـ84) انجام وظيفه ميكرد.
از جمله آثار متعدد او ميتوان تكامل اخلاق (1893) مجموعه مقالات (9 جلد 1894) و يادداشتهاي علمي (4 جلد 1898ـ1901)و يك اوتوبيورافي (1909) را نام برد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 16 اسفند 1389برچسب:,
ارسال توسط یک ایرانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
................... <

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جست و جوی گوگل PageRank ..................
امکانات جانبی
...................................................... .........................................................
پرديس باكس